Elke maand een centje opzij zetten tegen de virtuele armoede

Willemjan Vandenplas
2 min readNov 17, 2023

--

Als je budget beperkt is en je eigenlijk virtueel geen geld meer hebt, kan je kleine beetjes geld opzij zetten. Lees hier het verhaal van Willemji die zijn geld vastzette voor een jaar en met een klein bedrag probeert rond te komen.

Vandaag opende ik een ‘start to save’ rekening. Dat is spaarformule van KBC zoals elke bank wel zal hebben. Daarop ga ik elke maand kleine bedragen zetten om op die manier weer actief bepaalde financieele doelen te kunnen bereiken.

Ik besloot er twee open te doen, één voor reizen (een spaarrekening) en één voor huishoudapparaten (start to save). Ik was in de vorige blog tot de vaststelling gekomen dat ik bij het kapot gaan van mijn huishoudapparaten virtueel failliet ben. Daarmee dat ik naar een oplossing moet zoeken. Dit is ‘start to save’ van KBC. Dat is een spaarrekening waar je minstens voor een jaar geld moet opzetten. Dit gebeurt elke maand, in mijn geval met een klein bedrag.

Daarnaast spaar ik nog om op reis te gaan, maar dit met een flexibele spaarrekening omdat dit niet essentiëel is. Reizen is een potentiële inkomstenbron omdat ik hieruit kennis puur voor mijn boeken en artikels. Ik bereid namelijk een tweede boek voor, maar zou daarvoor nog wat moeten reizen om het compleet te maken.

Zo ontwikkel ik een duurzame financieele biotoop om armoede voor te zijn. Want dit is nog maar een oefening. Het heeft geen zin om met micro-verzekeringen te beginnen of traditionele spaarvormen zoals tontines enzo. Zoals ik eerder zag tijdens mijn reizen rond de wereld. Misschien zijn micro-financiën wel een oplossing. In de volgende blog zal ik het hebben over micro-financiën om wat geld bij te verdienen.

--

--

Willemjan Vandenplas

Auteur van ‘Dagboek van een Wereldburger’. Everything here is 'not published' and should be considered likewise.