Hoe voelt het om virtueel platzak te zijn Willemji

Willemjan Vandenplas
2 min readNov 13, 2023

--

Mijn spaargeld staat vast voor een jaar en mijn zichtrekening staat op kritiek. Toch ga ik soms nog eens een Havana Club of wijntje drinken. De dagen van overvloed bestaan nog, maar zijn steeds schaarster. En dan realiseer je u, als er iets kapot gaat kan je het niet meer hermaken.

Dat wil zeggen dat je overgeleverd bent aan zuiver geluk. Natuurlijk woon ik nog maar pas in mijn appartement, nog maar zes jaar. Dus de apparaten die al tweedehands waren zijn nu nog steeds in goede staat. Toch is mijn frigo niet meer zo koud en valt mijn computer soms uit.

Natuurlijk zijn er repair café’s, die mij zouden kunnen helpen, maar ik weet niet of je daar eerst een paar keer je gezicht moet tonen of deel uitmaken van de gemeenschap. Dat is me allemaal nog niet duidelijk. Ja, de kans bestaat dat er bij een familielid wel al iets opzij staat. We vinden wel oplossingen zegt mijn moeder.

Toch begin ik te beseffen dat ik nu echt virtueel arm ben en dat ik ook mijn lot uit handen heb gegeven. Ik ben namelijk afhankelijk van enkele mensen. En ik mag chance hebben dat ik die nog heb, want binnen twintig jaar sta ik er alleen voor in mijn oude dag.

Het probleem is dat ik aan het scheefgroeiën ben en dat mijn oude dag moeilijk zal verlopen. Ik heb ook vijanden omdat mijn pen de polemiek niet schuwt. Angst zal een blijvend fenomeen zijn in mijn leven. Deze kwam op enkele jaren terug en wat zal dit binnen twintig jaar zijn.

PACE

--

--

Willemjan Vandenplas

Auteur van ‘Dagboek van een Wereldburger’. Everything here is 'not published' and should be considered likewise.