Thee drink je gratis

Willemjan Vandenplas
2 min readJan 6, 2024

Ik ben lang een koffiedrinker geweest. Toen ik student was kreeg ik een koffieverslaving door met mijn buur mijn studiepauzes te nemen. Al snel kwam ik tot het besef dat ik koffie graag met melk dronk. Later tijdens mijn reizen begon ik in koffie-vriendelijke landen tot ik naar Azië ging en thee leerde drinken. Toch is thee veel duurder, daarmee dat Willemjí hier een oplossing voor zocht.

Een vriend van mij had over Aziatische religies gestudeerd in Latijns-Amerika en was een grote thee drinker geworden. Door hem kreeg ik het idee om thee te beginnen drinken. Echter moet je eerst weten welke thee’s je drinkt en beseffen dat je thee in alle prijscategorieën hebt. Dus ik ging op onderzoek.

Mijn vriend stelde mij voor om geld te besparen door thee en vrac te kopen. Een Irakese vriend had mij een goedkope theepot uit zijn cultuur aangeraden die makkelijk handteerbaar is en perfect past bij de setting van mijn bureau. Dat is met een platiekentafelkleed.

Om thee te kopen keken we eerst naar directe import uit India, dit was uiteindelijk even duur als de thee die en vrac wordt verkocht op Bol.com. Natuurlijk is die directe import misschien ethischer en milieu vriendelijker. Dat was wel niet duidelijk, maar wat moet je met twee kilo thee voor veertig euro. Oplossingen daarvoor heb ik nog niet gevonden.

Toen keek ik naar vergelijkbare prijzen op bol.com, waar je dan ook een makkelijke thuisgeleverde selectie hebt. De vraag is dan natuurlijk wat is de kwaliteit van het product en is het, zoals ik al zei, ethisch geplukt, want het gebeurd nog altijd met de hand.

Toen zei ik echter eureka, ik was vergeten dat ik een paar grote theedrinkers heb rond mij en die hebben vaak een kast vol thee die ze niet meer drinken. Dus ik besloot om mij eerst in te kopen in de overbodige theepakjes in uitpuilende theekasten. Laten we het thee-recycleren noemen. We zouden een winkel moeten open doen met restjes thee.

Het is een begin omdat ik op die manier wat smaken kan leren kennen en kan zien op ik een chronische thee-drinker wordt. Het zal wel moeten want het leven heeft een nieuwe focus, niet meer de koffie-landen, maar de thee-landen in Azië.

Gezien de prijzen voor thee tegenwoordig hoog zijn. Zal ik hier alvast veel geld mee uitsparen. Dat is interessant omdat ik nog altijd in mijn oefening tegen armoede zit.

--

--

Willemjan Vandenplas

Auteur van ‘Dagboek van een Wereldburger’. Everything here is 'not published' and should be considered likewise.