Krabben naar geld op het einde van de maand

Willemjan Vandenplas
2 min readJan 6, 2024

Het einde van de maand is nog vijftien dagen en ik heb nog 250 euro op mijn rekening staan. Dat is nog vijftien euro per dag. Dat moet te doen zijn maar dat is nog altijd krap.

Deze maand kan ik bewijzen dat ik de neerwaardse spiraal op mijn spaarrekening als een echte Willemjí kan breken, het blijft een oefening omdat ik nu nog geld op een obligatie heb staan van de staat. Ik heb de voorbije blogs enkele kleine ingrepen voorgesteld om geld te besparen.

Als ik nu in deze test slaag dan zal ik volgende maand geld kunnen sparen die ik dan weer tegen de virtuele armoede kan gebruiken. Dat is armoede bij het kapot gaan van een keukenapparaat of een computer. De vraag is nu hoe zal ik vijftien dagen kunnen leven met 250 euro.

Ik heb het voordeel dat mijn diepvriesvak nog volzit en dat ik voor eten enkel ontbijt en middageten moet betalen. Natuurlijk gaat er eens een maand komen dat het vriesvak leeg is, daarom moet ik nu al beginnen met weer eten te kopen voor in de diepvries.

Ik zou dingen kunnen verkopen. Ik heb veel boeken thuis liggen tweedehands leveren die een cent op. De laatste jaren heb ik geïnvesteerd in lokale tweedehandse boekenwinkels en nu als het tegen zit voor mij krijg ik goede prijzen voor mijn tweedehandse boeken.

Wat meer bij de ouders gaan eten. In januari zijn er nog familiefeesten en kan er nog eens een gratismaaltijd worden gescored. Natuurlijk heb ik ook al de rekening moeten betalen van 2023. Dus ik weet niet of dat dit opgaat. Toch zal het een verschil maken.

Bij de bakker zijn ze ook nog op zoek naar kleingeld, dus ik kan wat geld toveren door mijn kleine munten in mijn spaarpot om te zetten in briefjes. Op het einde van de dag is dat veel geld.

De eerste kenteringen van de negatieve spiraal zijn daar en als we nu nog financiële dicipline kunnen tonen kunnen we weer op het einde van de maand een appeltje voor de dorst op zij zetten.

--

--

Willemjan Vandenplas

Auteur van ‘Dagboek van een Wereldburger’. Everything here is 'not published' and should be considered likewise.