Hoe ga je van een goede spaarder naar platzak

Willemjan Vandenplas
2 min readJan 24, 2024

Ik had nooit problemen met geld en moest niet aan geld denken. Toen kwam covid en de energiecrisis daardoor gingen de bankrekeningen plat. De reden hiervoor is de inflatie en omdat er na covid koopjes te doen waren.

Ik stak mijn geld in een tweede editie van mijn boek en reizen naar Centraal-Azië en Noord-West India. Daarna kwam de inflatie met de energiecrisis, maar ik was zo dom om mijn koopgedrag niet aan te passen.

Daardoor verloor ik een belangrijke hoeveelheid van mijn gespaard kapitaal. Ik voelde opeens mijn rekening op het einde van de maand. Het echte probleem was dat dit al een jaar aan de gang was en dat ik pas van een bepaald bedrag ingang ben geschoten.

Ik ben iemand die online veel kranten leest en ik heb enkele kranten abo’s afgesloten en koop ook geen extra kranten meer in de krantenwinkel. Ik heb een goedkoper gsm abo afgesloten. Ik heb gekozen van in de plaats van een broodjes te eten ‘s middags, soep met boterhammen te eten. Ik heb ook besloten van minder boeken te kopen en geen grote uitgaven te doen. Restaurant en café heb ik tot een minimum afgesloten. Eten probeer ik zoveel mogelijk in promo te kopen en in de diepvriezer te steken. Groenten en fruit koop ik op de markt.

Ik ben met de bijl door mijn kosten gegaan, zonder te raken aan verzekeringen en doktersuitgaven. Iets waar ik nog niet op heb bespaard is mijn ontbijt. Ik eet twee croissanten en drink drie latté voor 2,60 euro het stuk in mijn dorp (10 euro in totaal). Ik heb nog altijd De standaard, De Volkskrant en NRC ter beschikking en betaal het abo voor arme mensen. Ik kan nog regelmatig op café, maar dan wel in de goedkope en marginale caféetjes.

Het is nog maar een eerste fase, in een tweede fase kan er nog meer bespaard worden. Laats ons hopen dat er geen tweede fase komt.

--

--

Willemjan Vandenplas

Auteur van ‘Dagboek van een Wereldburger’. Everything here is 'not published' and should be considered likewise.