De eerste lessen in armoede voor Willemji

Willemjan Vandenplas
2 min readNov 3, 2023

Je weet het, omdat je het al eens gehoord hebt, maar toch val je er voor. Het artificiele gevoel van overwinning, terwijl je eigenlijk aan het verliezen bent. Natuurlijk moet het overwinnen van de tweede maand gevierd worden.

De laatste weken van de maand was het boem chack chakechack en het was nadenken over welke vetpotten eerst. De diepvries zit vol met gezonde pizza’s van de Delhaize. Er liggen zelf verse groene groenten op, dat is een positieve evolutie.

Toch moest er nog wat gecasht worden, het drie wekelijkse broodje met café latte moest behouden blijven. Terwijl ik op een wandeling nog een latté drink. Vroeger dronk ik mijn latté thuis, ik moest mijn rug niet breken voor melk. Ik dacht op een wandeling naar een koffiehuis, sportief en zo kan ik de caffeïne wat buitenhouden in mijn leven.

Awel ja, dat zijn sociale en fysieke ingrepen, maar dat zal ik toch op moeten in boeten de komende weken. Het begint met een latté, en dan een pain de la maison, twee croissants en vers geperst fruitsap. Het leven was aangenaam ‘s morgen, maar toch was er iets oncomfortabel des avonds.

Wandelen is gratis, lezen is dat eigenlijk niet. Je moet overleven in de Bib. En wandelen in de piek en daluren. Toch worden honden een probleem, gigantische honden tijdens Thuis. Te jinge honden ‘s morgen en te yange ‘s avonds, dat is gene cuento chino. Ici c’est pas authorisé pou moi.

Natuurlijk ‘La Question Jambon’, je mag een besparing niet vieren anders moet je de volgende maand vroeger de klep erop zetten.

--

--

Willemjan Vandenplas

Auteur van ‘Dagboek van een Wereldburger’. Everything here is 'not published' and should be considered likewise.